Artikelen over euritmie

Een podcast met Gia van den Akker

Antroposofie Noord-Holland – Thema-artikel over Euritmie

Dansen op woorden
Maartje van der Wees, euritmiste in Maastricht, schreef 14 stukjes over euritmie waarin ze op persoonlijke wijze vertelt over wat onze beweging euritmisch, stromend en doorzield maakt en welke aspecten daarmee te maken hebben.
Lees je het 5e stukje “Dansen op woorden.” (Word download)

Kunstzinnige euritmie

Dean Pollard uit America deelt in 47 minuten met ons via YouTube zijn onderzoek naar de betekenis van de euritmiefiguren. Ontdekkingen en verbindingen, menskunde en zijn innerlijke vraag hoe de euritmie zich verder kan, moet en mag ontwikkelen in de aarde komen aan bod.

In  filmpjes van lessen van Carina Schmid aan studenten vertelt ze (in het Duits) over de lessen die ze van Lory Maier heeft gekregen. Lory deelt de lessen die ze van Rudolf Steiner heeft gehad met de eerste aanwijzingen voor de euritmie.
Carina Schmid Videos Lory M.Smits Information (goetheanum.org)

Pedagogische euritmie

Onderstaand artikel komt uit het Duitse blad over opvoedkunst. Later in het jaar zullen we een Nederlandse vertaling plaatsen.

Het artikel verduidelijkt wat euritmie voor de opgroeiende mens kan brengen en hoe dat, tegen de stroom in van onze tijd, een zwaarder wordend beroep is voor euritmiedocenten. Een artikel waarin geprobeerd wordt vanuit een spirituele visie op de mens uit te leggen wat euritmie bijdraagt en waarom er zorgvuldig met de docenten die dat vak leven en uitdragen, om mag worden gegaan.

Euritmie op de werkvloer

Mocht je artikelen hebben waarvan je denkt dat die interessant zijn voor een  groter openbaar publiek of vakmatig voor euritmisten dan kun je het naar ons  opsturen.  Kijk hier voor het aanleveren van informatie.

Therapeutische euritmie