Biografische ontmoetingen – wat de ander mij aanreikt

Onze levensloop staat niet op zichzelf, maar is verbonden met de levens van heel veel anderen. We hebben heel veel aan andere mensen te danken, meer dan we beseffen.

Het sociale leven komt in onze tijd steeds meer in het gedrang. Wanneer is er nog sprake van een wezenlijke ontmoeting?

Iemand echt ontmoeten vraagt een innerlijke activiteit van mij en oprechte interesse voor de ander. Misschien kunnen we de motivatie hiervoor vinden als we beseffen hoezeer onze levens met elkaar samenhangen.

In deze cursus gaan we de betekenis van de ander in onze biografie langs twee wegen onderzoeken:

We duiken in het verleden op zoek naar mensen, die richtinggevend geweest zijn voor onze levensloop en we gaan aan het werk met de uitdagingen van de ontmoeting met de ander in deze tijd.

We doen dit ‘s ochtends door middel van het autobiografisch schrijven en het delen van onze verhalen en ‘s avonds tijdens de euritmie.

• Aankomst:  woensdag 12 juli na 15 uur
  • Cursus: woensdagavond 12 t/m zaterdag 15 juli 2023
  • Terugreis: zondagochtend 16 juli (B&B voor 10 uur)
  • PlaatsB&B Die alte Scheune, Merlscheid 60, 4760 Manderfeld  (Büllingen), Oost Kantons
  • Aantal deelnemers: maximaal 10 (plek voor 8 in de B&B)
  • Kosten: € 400,00*, exclusief overnachtingen

De betekenis van familie

Familie blijft familie, ons leven lang, hoe onze relaties met hen ook zijn. En toch is ‘familie’ een relatief begrip, zo zal blijken in deze cursus. Met onze familie zijn we verbonden via de erfelijke of natuurlijke stroom, die vertegenwoordigd wordt door onze voorouders en onze (kinds-)kinderen en waarin ons leven een schakel is.

Ieder mens staat als geestelijk wezen daarnaast ook in de individuele stroom, die gevormd wordt door onze opeenvolgende in- en excarnaties.

En dan is er de stroom vanuit de toekomst, waarin we ons kunnen gaan verbinden met nieuwe gemeenschappen van mensen met een gemeenschappelijk geestelijk ideaal.

Deze drie stromen komen samen in onze levensloop.

In deze cursus gaan we schrijvend onderzoeken wat de betekenis is van onze familie en hoe we ons in de twee andere stromen kunnen ontwikkelen dankzij familiethema’s.

• Aankomst: woensdag 19 juli na 15 uur
  • Cursus: woensdagavond 19 t/m zaterdag 22 juli 2023,
  • Terugreis: zondagochtend 23 juli (B&B: voor 10 uur)
  • Aantal deelnemers: maximaal 10 (plek voor 8 in de B&B)